أهداف الكورس
أن يكون المتدرب قادرا على :
-
- التعرف علي مفهوم التسويق وأهميته.
- أساسيات التسويق الرقمي والمزيج التسويقي.
- كيفية إعداد خطة تسويقية لمجال عمل كامله لتحقيق الارباح.
- كيفية متابعة خطة التسويق للتأكد من فاعليتها.
- استخدام التقنيات الحديثة في التسويق لمتابعة الخطة التسويقية وتطويريها مع الامثله العملية لذلك.
- التطبيقات العملية للتسويق الرقمي علي مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة.
- تصميم الاعلانات الخاصة بالتسويق الالكتروني.
محتوى الكورس
المحاضرة الأولى حتي المحاضرة الخامسة الشرح النظري الخاص بــ
التعرف علي مفهوم التسويق وأهميته.
أساسيات التسويق الرقمي والمزيج التسويقي.
كيفية إعداد خطة تسويقية لمجال عمل كامله لتحقيق الارباح.
كيفية متابعة خطة التسويق للتأكد من فاعليتها.
إستخدام التقنيات الحديثة في التسويق لمتابعة الخطة التسويقية وتطويريها مع الامثله العملية لذلك.
المحاضرة السادسة حتي الحادية عشرة
بداية التطبيقات العملية للتسويق الالكتروني علي منصة التواصل الاجتماعي فيس بوك بداية من إعداد الصفحة بكل اعدادتها والاعلانات المجانية وصولا للاعلانات المموله وكيفية تحقيق اعلي وصول للاعلان مع دراسة الاحصائيات للحمله الاعلانية للوقوف علي مدي نجاجها.
المحاضرة الثانية عشرة حتي الثالثة عشرة
ربط الفيس بوك بالانستجرام وعمل الاعلانات علي منصة التواصل الاجتماعي انستجرام.
المحاضرة الرابعة عشرة حتى السابعة عشرة
عمل الاعلانات الممولة علي جوجل.
المحاضرة الثامنة عشرة حتي التاسعة عشرة
عمل الاعلانات علي يوتيوب وسناب شات.
المحاضرة العشرين حتي الخامسة والعشرين
كيفية عمل إعلان خاص بالتسويق الالكتروني
مناقشة عامة عن ما تم إنجازه خلال الكورس من ورش عمل تنفيذية مع الطلاب للوصول الي مدى الاستفادة من الكورس.
عدد الساعات : 50 ساعه
السلام عايكم
لو سمحت انا محتاج اخد اي كورس ليه علاقه بالتسويق والتصميم والسوشيال ميديا فبعد اذنك حضرتك قولي المده الي اقدر اخد فيها كل الكورسات الخاصه بالي وضحته لحضرتك وبتاخد وقت قد ايه شكرا
السلام عليكم
انا مقيم خارج مصر هل يمكنني التقدم في هذه الدورة وحضورها اونلاين